Veelgestelde vragen

Woning zoeken
Hoe log ik in als nieuwe klant?

Heb je je nog niet eerder geregistreerd voor een of meerdere Koopalerts, dan kun je je registreren als woningzoekende. Dit kan via de knop Aanmelden rechtsboven in de balk. Binnen 3 werkdagen ontvang je per mail je inloggegevens.

Ik ben mijn inloggegevens kwijt. Wat nu?

Onder de knop ‘Aanmelden’ op de website vind je een link met ‘Gegevens vergeten?’. Klik daarop en volg de instructies om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Je gebruikersnaam is je e-mailadres.

Wat is een koopalert?

Een koopalert is een service van Trudo die jou per e-mail tipt wanneer er een woning uit een door jou gekozen koopalert geadverteerd wordt. Na het ontvangen van de e-mail kun je inloggen en kom je automatisch op de pagina 'Mijn advertenties'. Je hebt dan 48 uur de tijd om te reageren als de woning voldoet aan jouw wensen. Als de reactietijd verlopen is, loot je mee. Op dezelfde pagina 'Mijn advertenties' kun je de uitslag van de loting vinden. 

Zonder koopalert word je niet getipt en kun je ook niet reageren op een woning uit een koopalert. Zorg er daarom voor dat je alle koopalerts afsluit van woningen waar je geïnteresseerd in bent. 

Ik heb me geregistreerd als woningzoekende, en nu?

Nadat je het registratieformulier ingevuld en verzonden hebt, ontvang je van ons binnen drie werkdagen een e-mail met jouw inloggegevens. Hiermee kun je op de website inloggen. 

Ga vervolgens naar 'Mijn koopalerts' en klik op de button 'Neem een nieuw koopalert'. 

Je komt dan in het overzicht van al onze koopalerts. Klik op een koopalert om meer informtatie te zien. Heb je interesse in een koopalert? Klik dan op de button 'Neem een koopalert'. 

Hoe lang is mijn koopalert geldig? Kan ik mijn koopalert zelf verlengen?

Jouw koopalert is een jaar geldig. Je ziet op 'Mijn koopalerts' tot wanneer je bent ingeschreven voor een koopalert. Je krijgt 30 dagen voor de vervaldatum van een koopalert een e-mail van ons om je eraan te herinneren jouw koopalert(s) te verlengen. Heb je na 30 dagen niet verlengd, dan ontvang je een e-mail dat één of meer koopalerts zijn vervallen. Je kunt deze altijd weer kosteloos toevoegen via jouw persoonlijke pagina. Is jouw laatste koopalert komen te vervallen? Dan word je automatisch uitgeschreven, omdat je dan geen actief woningzoekende meer bent. Je kunt je altijd opnieuw inschrijven. De inschrijfduur heeft geen invloed op jouw kansen in de loting. 

Zijn er kosten verbonden aan een koopalert?

Nee, koopalerts zijn gratis. 

Mijn persoonlijke gegevens zijn gewijzigd, wat moet ik doen?

Door in te loggen op 'Mijn Slimmer Kopen' kun je onder 'Mijn gegevens' jouw persoonlijke gegevens aanpassen. Dit geldt voor jouw telefoonnummer(s) en e-mailadres. Jouw naam, adres en geboortedatum kunnen niet aangepast worden. Als je hier vragen over hebt kun je een e-mail sturen naar verkoop@trudovbt.nl.

Kan ik mijn koopalerts wijzigen?

Ja, je kunt bestaande koopalerts verwijderen en nieuwe toevoegen. Op de pagina 'Mijn koopalerts' klik je op het kruisje van een koopalert om deze te verwijderen. Om nieuwe koopalerts toe te voegen klik je op de button 'Neem een nieuw koopalert'. Dit is gewoon gratis. 

Ik wil graag een koopalert afsluiten, maar ik heb geen e-mailadres. Wat nu?

Om een koopalert af te sluiten heb je een e-mailadres nodig. Je kunt het e-mailadres van een familielid of een bekende opgeven en met hen afspreken of zij jou informeren als de 'tip' binnenkomt. Je moet wel jouw eigen persoonlijke gegevens zoals naam en geboortedatum gebruiken voor de registratie. Alleen de contactgegevens mogen van de andere persoon zijn. 

Werkwijze
Wanneer moet ik reageren op een advertentie?

Als er een woning wordt geadverteerd, uit een koopalert waar jij je voor hebt ingeschreven, dan word je per e-mail op de hoogte gebracht. De woning staat op dat moment op jouw persoonlijke pagina 'Mijn advertenties'. Voldoet de woning aan jouw eisen, dan heb je 48 uur de tijd om te reageren. 

Wat gebeurt er als ik heb gereageerd op een advertentie?

Wanneer de reactietijd voorbij is, wordt de woning verloot. Je kunt dit volgen op 'Mijn advertenties'. Je kunt meteen zien op welke plek je bent geëindigd. De makelaars van Trudo vb&t nemen met de eerste vijf kandidaten contact op. 

Je hoeft zelf niks te doen. Bij 'Mijn advertenties' kun je volgen wat de status van de verkoop is. Als de eerste vijf kandidaten de woning afwijzen, dan bepaalt Trudo zelf op welke wijze de woning wordt verkocht. In de meeste gevallen wordt de woning aangeboden onder 'Direct te koop Slimmer Kopen®’. Ook dat wordt aangegeven bij 'Mijn advertenties'. Er kan dan opnieuw gereageerd worden op de woning. 

Wat gebeurt er als ik niet heb gereageerd op een advertentie?

Als je niet hebt gereageerd op een advertentie verschijnt er na afloop van de reactietijd een button met 'Je hebt niet gereageerd'. Je maakt dan geen deel uit van de loting. Ben je alsnog geïnteresseerd in die woning, dan kun je reageren op de woning als de eerste vijf kandidaten de woning niet willen. De woning verschijnt dan op 'Direct te koop Slimmer Kopen®’. Ook dat wordt aangegeven bij 'Mijn advertenties'. Als je niet geïnteresseerd bent in de woning, hoef je niks te doen. 

Loten
Ik ben als eerste ingeloot voor een woning, wat moet ik doen?

De makelaars van Trudo vb&t nemen zo snel mogelijk telefonisch contact met je op om een afspraak in te plannen voor een bezichtiging. Je moet binnen twee werkdagen bereikbaar zijn per telefoon of e-mail. Ben je niet bereikbaar, dan vervalt het aanbod en komt de eerstvolgende kandidaat in aanmerking. 

Hoe gaat een loting in zijn werk?

Zodra de reactietijd bij een advertentie is gesloten, vindt de loting plaats. De loting is volledig geautomatiseerd en kan niet door onze medewerkers beïnvloed worden. De uitslag vind je bij 'Mijn advertenties'.

Hoeveel mensen loten er mee?

Alle woningzoekenden die hebben gereageerd op de advertentie loten mee. Dit verschilt per advertentie.

Waar vind ik de uitslag van de loting?

De uitslag van de loting kun je zien onder 'Mijn advertenties', nadat je bent ingelogd.

Wat gebeurt er als ik de woning na een bezichtiging niet wil kopen?

Een bezichtiging verplicht je niet tot het kopen van een woning. Valt de woning tegen of bijvoorbeeld de buurt, dan ben je vrij om van de koop af te zien. De makelaars van Trudo vb&t nemen dan contact op met de volgende kandidaat. 

Wij willen je wel adviseren om eens kennis te maken met de buurten waar je een koopalert voor hebt afgesloten. Dit om teleurstellingen te voorkomen. Het is wel zo prettig om vooraf te weten of de buurt bevalt. 

Hypotheek
Kan ik op hypotheekgesprek komen bij Trudo vb&t voordat ik besluit een woning te kopen?

Ja, dat kan. Dit is zelfs aan te raden. Dan weet je precies in welke prijsklasse je kunt zoeken en dat voorkomt teleurstellingen. Je kunt geheel vrijblijvend een afspraak maken bij Trudo vb&t Makelaars.

Kan ik een hypotheek via Trudo vb&t afsluiten?

Ja, dat kan. Als je een koopwoning van Trudo vb&t Makelaars aangeboden krijgt, kun je voor hypotheekadvies een afspraak maken met een hypotheekadviseur via Trudo vb&t Makelaar.

Verbouwen
Moet ik toestemming vragen aan Trudo om mijn woning te verbouwen?

Heb je een Slimmer Kopen® woning gekocht? Dan ben je gewoon voor de volle 100% eigenaar. Je hebt dus alle vrijheid om de woning aan te passen naar jouw wensen en je hoeft geen toestemming te vragen aan Trudo. 

Voor bepaalde wijzigingen, zoals uitbreiding met een aanbouw of het aanbrengen van een dakkapel, gelden de gewone regels en moet je altijd checken of er een vergunning nodig is. Dit kun je vinden op de website van jouw gemeente. 

Heb je een woning in een appartementencomplex? Dan ben je waarschijnlijk lid van de Vereniging van Eigenaren (VvE). In dat geval ben je samen met andere bewoners eigenaar van de gemeenschappelijke delen van het gebouw en neem je hierin samen de beslissingen. 

Verbeteringen in jouw woning, zoals een nieuwe keuken, badkamer of CV-installatie, zijn bijna altijd toegestaan, mits je geen (ingrijpende) wijzigingen aan de constructie aanbrengt. In het laatste geval ben je mogelijk toch bouwvergunningsplichtig.

Moet ik toestemming vragen aan Trudo om de financiering voor de verbouwing af te sluiten?

Om de verbetering van jouw woning te bekostigen, kun je een hypothecaire lening afsluiten bij jouw bank. Wij willen voorkomen dat jouw hypothecaire schuld groter wordt dan het bedrag dat je bij verkoop kunt terug ontvangen. Let daarom goed op de hoogte van de financiering. Is er voor de verhoging van de bestaande hypotheek of het afsluiten van een nieuwe hypotheek een rangwisseling nodig waarbij Trudo een rang moet opschuiven? Dan is er altijd toestemming van Trudo nodig. Het risico wordt voor Trudo groter wanneer er een rangwisseling plaatsvindt, daarom stellen wij daar voorwaarden aan. Je kunt jouw verzoek voor het verhogen van de hypotheek en voor een rangwisseling per e-mail indienen bij Trudo via slimmerkopen@trudo.nl.

Het is belangrijk om te weten dat niet iedere investering in jouw woning ook automatisch leidt tot dezelfde waardevermeerdering. Je kunt bijvoorbeeld wel €5.000 investeren in een nieuwe keuken of badkamer, maar de taxateur kan ervoor kiezen om niet het (volledige) bedrag toe te kennen aan de waarde van jouw huis. 

Voor welke verbeteringen krijg ik als koper een vergoeding (die ik niet met Trudo hoef te delen)?

Natuurlijk hoeft u uw woning niet in de originele staat terug te brengen, wanneer u deze weer aan Trudo verkoopt. Wat uw woning meer waard is geworden door verbeteringen aan de keuken, badkamer, sanitair en verwarming en uitbreidingen in de vorm van bijvoorbeeld een aanbouw of dakkapel, is volledig voor u. De feiten en regels voor de in het verleden verkochte Profijtwoningen en Profijtappartementen – een eerder geïntroduceerd ‘kopen met korting’ product van Trudo – wijken op een aantal onderdelen af van de feiten en regels met betrekking tot Slimmer Kopen®. Bestaande koopcontracten en de hierin staande afspraken blijven onveranderd van kracht.

Voor Slimmer Kopen® contracten die na 1 januari 2012 zijn getekend geldt een zesde vergoeding van een verbetering. Wanneer u energiebesparende maatregelen aanbrengt die leiden tot een verbetering van het zogenaamde energielabel dan is de waardevermeerdering die de taxateur hieraan toekent ook voor u.

Trudo heeft besloten dat per 1 januari 2023 de waardevermeerdering als gevolg van energiebesparende maatregelen altijd volledig aan u toekomen, ook als er geen stap in het energielabel is gemaakt. Dit beleid geldt voor alle kopers, ook wanneer u een contract heeft van vóór 1 januari 2012 waar deze verbetering nog niet in stond. We doen dit om verduurzaming van woningen zoveel mogelijk te stimuleren. En omdat er energiebesparende maatregelen denkbaar zijn die niet direct leiden tot een stap in het energielabel.

De waardevermeerdering als gevolg van de verbeteringen die u heeft aangebracht, wordt als volgt vastgesteld. Toen u de woning aankocht, is in het taxatierapport de kwaliteit van de keuken, badkamer, sanitair en verwarming vastgesteld en beschreven hoe het casco eruit zag. Bij terugkoop wordt de woning opnieuw getaxeerd en vastgesteld wat de waarde nu is. Vervolgens bekijkt de taxateur wat de waarde zou zijn als u niets had geïnvesteerd in de genoemde verbeteringen. Het verschil is de meerwaarde door uw eigen verbeteringen. Dat deel komt u dus volledig toe.

Let op: check altijd jouw koopovereenkomst en bekijk wat er voor jou van toepassing is. 

Wat gebeurt er als ik in mijn Slimmer kopen® woning ga investeren? Ben ik dan al mijn geld kwijt?

Nee, als bepaalde investeringen de waarde van de woning blijvend verhogen, komt dat bij verkoop geheel of gedeeltelijk aan jou ten goede. Het gaat hierbij om uitbreidingen van het casco of verbeteringen aan douche, verwarming, sanitair, keuken en energiebesparende maatregelen. Je moet wel rekening houden met slijtage en veranderde modebeelden. Deze investeringen leveren meer waarde op als ze nieuw zijn, maar worden minder waardevol als ze een aantal jaar oud zijn. Uitgangspunt is altijd de waarde van de genoemde investeringen, niet de door jou gemaakte kosten. 

Kijk in jouw koopcontract voor de gemaakte afspraken rondom terugkoop. De afspraken voor de in het verleden verkochte Profijtwoningen en Profijtappartementen wijken op onderdelen af van de Slimmer Kopen® voorwaarden.

Bewonen
Wat gebeurt er met de Slimmer Kopen® woning als mijn partner en ik gaan scheiden?

In bepaalde gevallen kan worden afgeweken van de plicht om de woning zelf te bewonen. Bijvoorbeeld bij een echtscheiding. Hiervoor heb je wel altijd toestemming van Trudo voor nodig. Staat het koopcontract op naam van jou en jouw partner en verlaat één van jullie de woning? Dan kan de ander het hoofdbewonerschap inclusief alle Slimmer Kopen® verplichtingen overnemen.

Mag ik mijn Slimmer Kopen® woning verhuren?

Het is niet toegestaan om jouw Slimmer Kopen® woning te verhuren. Bij Slimmer Kopen® geldt als voorwaarde dat de eigenaar de woning zelf moet bewonen. De Slimmer Kopen® korting is bedoeld voor mensen met een lager inkomen en dus tegen een aantrekkelijke prijs kunnen wonen en niet om onder extra gunstige voorwaarden hun woning te verhuren. 

Mag ik mijn Slimmer Kopen® woning tijdelijk verhuren?

Als je tijdelijk voor je werk op een andere plaats in het binnen- of buitenland gaat wonen, mag je onder bepaalde voorwaarden jouw woning tijdelijk verhuren. Je regelt dit vóórdat je vertrekt en met toestemming van Trudo. Een verzoek kun je indienen per post of per mail aan slimmerkopen@trudo.nl.

Onderhoud
Wat is voor mijn rekening?

De woning is jouw eigendom en alle kosten voor onderhoud zijn dus ook voor jouw eigen rekening. Dat geldt ook voor eventuele mankementen die bij de bouwtechnische keuring bij de aankoop zijn geconstateerd. Mocht er sprake zijn van onderhoud dat Trudo nog voor haar rekening neemt, dan staat dat in het koopcontract vermeld.

 

Kan ik ‘meeliften’ wanneer Trudo werkzaamheden uitvoert aan woningen in mijn buurt?

Je bent als eigenaar zelf verantwoordelijk voor het onderhoud en je bepaalt dus zelf wie dat onderhoud uitvoert en wanneer. Als je wilt, kun je eventueel ‘meeliften’ wanneer Trudo in jouw complex bijvoorbeeld huurwoningen gaat schilderen of de woningen gaat isoleren. Wil je hiervan gebruikmaken, dan moet je daar zelf het initiatief voor nemen en met de aannemer afspraken maken.

Waarom heeft een Buurtwoning een inspectieovereenkomst?

Voor Slimmer Kopen® Buurtwonen kunnen specifieke onderhoudseisen gelden. Bezit u een woning van het type Buurtwonen en heeft u in 2014 of daarvoor uw woning gekocht, dan heeft u bij de koop ook een inspectieovereenkomst gesloten. Elke vijf jaar kan er dan een inspectierapport van het casco van uw woning worden opgemaakt. Dit rapport informeert u over de kwaliteit van uw woning. De inspectiekosten zijn voor uw rekening.

Om fors achterstallig onderhoud te voorkomen, bent u verplicht -indien er tot een inspectie is besloten- om de in het inspectierapport geconstateerde gebreken op het gebied van constructieve, brand- en gebruiksveiligheid op te lossen. Dit moet gebeuren binnen een redelijke termijn van drie jaar. Op die manier kunt u het onderhoud inpassen in uw (financiële) planning.

Sinds 2014 geeft Trudo geen navolging meer aan deze verplichting.

Ik woon in een appartementencomplex. Welke zaken worden er onderhouden door de VvE?

Heb je een Slimmer Kopen® woning in een appartementencomplex, dan is het onderhoud voor een deel geregeld via de VvE. Het onderhoud van de gemeenschappelijke delen van het complex wordt in dat geval bekostigd vanuit jouw maandelijkse bijdrage aan de VvE. Het onderhoud in jouw appartement komt uiteraard voor jouw eigen rekening.

Ik ben nu huurder en wil een eengezinswoning kopen. Hoe zit het met het glasfonds, de rioolverzekering en CV-service?

Als huurder heb je recht op deze diensten. Nadat jij jouw woning hebt gekocht worden deze diensten stopgezet.

  • Een glasverzekering moet je zelf regelen, bijvoorbeeld bij de opstalverzekering die je voor jouw nieuwe woning nodig hebt.
  • Voor de CV kun je zelf een onderhoudscontract afsluiten met een installateur naar keuze. Als je besluit om bij Van den Hoff te blijven, heeft Trudo een aantrekkelijke deal afgesproken. 
  • Dat geldt ook voor Taurus Riooltechniek voor een riool ontstoppingsregeling. Wil je hier gebruik van maken, dan moet je dat zelf regelen met hen. 
Mag ik zelf het binnen- en buitenschilderwerk kiezen?

Bij een koopwoning, en daartoe behoort ook een Slimmer Kopen® woning, komt het onderhoud aan jouw woning geheel voor eigen rekening en risico. Dit geldt ook voor de kleurstelling van het schilderwerk aan binnen– en buitenzijde.

Dit is anders als je een appartement in een appartementencomplex koopt. Je wordt dan automatisch lid van de Vereniging van Eigenaren (VvE). Voor de buitenkant van de woning beslist de VvE over veranderingen in de kleurstelling van het schilderwerk. Voor de binnenkant van de buitenkozijnen wordt de kleurstelling (of het kleurenpalet) ook door de VvE vastgesteld. Neem daarvoor dus contact op met de VvE-manager.

Ik heb onderhoudsklachten over mijn nieuwe woning. Bij wie kan ik terecht?

Onderhoudsklachten van jouw appartement en eengezinswoning is altijd voor rekening en risico van de eigenaar. Je moet de klachten dus zelf oplossen. Voor onderhoudsklachten die betrekking hebben op de gemeenschappelijke delen van het appartementencomplex, kun je contact opnemen met de verantwoordelijke VvE-manager. Als sprake is van een verborgen gebrek waarvoor Trudo aansprakelijk is, kun je contact opnemen met Trudo vb&t Makelaars.

Knapt Trudo de woning op voordat deze wordt verkocht?

Nee. De woningen die verkocht worden, worden niet van tevoren opgeknapt. Je koopt de woning in de staat zoals deze zich bevindt ten tijde van de aankoop. 

  • Koop je een grondgebonden Slimmer Kopen® woning, dan ontvang je een bouwkundig keuringsrapport. Dit geeft je een goed beeld van de technische staat van de woning.
  • Koop je een Slimmer Kopen® appartement, dan krijg je een exemplaar van de meerjarenonderhoudsbegroting van de Vereniging van Eigenaren. Op deze wijze kun je je op de hoogte stellen van de kwaliteit van het totale gebouw. 
Terugkoop Slimmer Kopen® -woning
Aan wie moet ik mijn woning terugverkopen?

Als volledig eigenaar mag je jouw Slimmer Kopen® woning natuurlijk verkopen op ieder moment dat je dat wilt. Je bent echter wel verplicht om de woning eerst aan Trudo aan te bieden, via een Slimmer Kopen® aanbiedingsformulier. Trudo koopt de woning in principe van je terug, tenzij Trudo afziet van de koop binnen de termijn die daarvoor is bepaald in jouw koopcontract. Ook als Trudo afziet van haar terugkooprecht en je de woning aan een ander verkoopt, dan betaal je de eerder verkregen korting terug èn wordt het aandeel van Trudo in de waardeontwikkeling met je verrekend.

Koopt Trudo de woning terug, dan doen wij binnen 30 dagen een prijsaanbod, gebaseerd op de actuele marktwaarde van de woning. Die marktwaarde wordt vastgesteld door een onafhankelijke, gecertificeerde taxateur. De kosten voor de taxatie zijn – evenals de kosten voor de notaris – voor rekening van Trudo.

In sommige gevallen gaat Trudo met jou, na het tekenen van de terugkoopovereenkomst, direct op zoek naar een nieuwe koper voor jouw woning. We maken daarvoor gebruik van een zogenoemde ABC-levering. Je verkoopt de woning wel terug aan Trudo, maar je levert de woning direct aan de nieuwe koper. Meer informatie vind je onder 'Terugkoop'.

Hoe komt het prijsaanbod van Trudo tot stand?

Het prijsaanbod van Trudo bestaat uit de prijs die je bij aankoop betaalde, plus het overeengekomen deel van de waardeontwikkeling tussen het moment van aankoop en verkoop. In jouw koopcontract staat wat dat overeengekomen deel is. Mocht je het niet eens zijn met het prijsvoorstel van Trudo, dan kun je gebruikmaken van een geschillenregeling. Je doet ons dan een tegenvoorstel voor de hoogte van de waardeontwikkeling, gebaseerd op een taxatierapport van een gecertificeerd taxateur. De wijze van verdeling staat niet ter discussie. De kosten voor die taxatie zijn voor jouw rekening. Is de tegentaxatie voor Trudo niet acceptabel, dan benoemen de taxateurs een derde taxateur. Samen doen ze dan een bindende uitspraak. De kosten voor deze laatste taxatie deel je met Trudo. 

Binnen welke termijn kan de overdracht van de terugverkoop plaatsvinden?

Voor een terugkoop aan Trudo geldt dat de overdracht van de terugkoop meestal binnen twee maanden kan plaatsvinden.

Voor een ABC-levering geldt een andere termijn. Wanneer u de terugkoopovereenkomst heeft getekend, zal de terugkoop nog minimaal 3 maanden en maximaal 6 maanden in beslag nemen. Meer hierover leest u onder het onderwerp ‘ABC levering’.

Hoe moet ik mijn Slimmer Kopen® woning opleveren aan Trudo?

Op het moment van de sleuteloverdracht moet je jouw woning leeg en schoon opleveren. Verbeteringen die je in jouw woning hebt aangebracht mogen uiteraard gewoon blijven zitten. De waardevermeerdering, zoals door de taxateur is vastgesteld als gevolg van verbeteringen aan keuken, badkamer, sanitair, energiebesparende maatregelen en eventuele uitbreidingen, is volledig voor jou.

Tot welk moment kan ik afzien van de terugverkoop van mijn Slimmer Kopen® woning aan Trudo?

Heb je spijt van jouw beslissing om te verkopen? Zolang de akte nog niet is gepasseerd en Trudo nog geen bindende afspraken met een volgende koper heeft gemaakt, kun je ons per aangetekende brief laten weten dat je van de verkoop af wilt zien. Eventuele kosten die reeds zijn gemaakt, zijn dan wel voor jouw rekening. 

Mag ik mijn Slimmer Kopen® woning verkopen aan mijn kinderen?

Slimmer Kopen® is een product waarmee Trudo blijvend wil voorzien in betaalbare huisvesting. We maken daarom geen afspraken die ertoe kunnen leiden dat de woning niet meer vrij verkocht kan worden. Daarom is het niet toegestaan om jouw woning te verkopen aan jouw kinderen of een andere partij buiten Trudo. We kunnen ook niet garanderen dat wij de woning vervolgens aan jouw kinderen doorverkopen. De woning wordt gewoon weer aangeboden op Slimmer Kopen. 

Ook kunnen we geen garanties doen als je naar een verzorgingstehuis gaat. Dan wordt de woning ook weer aangeboden op Slimmer Kopen. 

Welke aanspraken kunnen erfgenamen maken op een Slimmer Kopen® woning als de eigenaar overlijdt?

Erfgenamen erven de woning op grond van het erfrecht. Als de erfgenamen de woning willen verkopen, moeten zij die eerst aanbieden aan Trudo. Als een van de erfgenamen in de woning wil wonen, dan moet diegene de andere erfgenamen ‘uitkopen’, zoals dat ook bij andere koopwoningen het geval is. Als de nieuwe bewoner de woning te zijner tijd wil verlaten moet diegene de woning eerst aan Trudo aanbieden. 

Verhuur van een door jou geërfde Slimmer Kopen® woning is niet toegestaan, voor alle Slimmer Kopers geldt een zelfbewoningsplicht. Kijk voor meer informatie in jouw Slimmer Kopen® koopovereenkomst.

Waarom is er een waardedeling bij de waardestijging van de woning?

Omdat Trudo bij aankoop van de woning een hoge korting geeft en dezelfde woning ook in de toekomst nog wil aanbieden voor een lage prijs. Op deze manier kunnen wij de doelgroep, waarvoor deze woningen zijn bestemd, blijven bereiken. Ook bij een waardevermindering neemt Trudo een gelijk deel voor haar rekening. Wel zo eerlijk!

Welk deel van de waardeontwikkeling (vermindering óf vermeerdering) gaat naar Trudo?

Dat is afhankelijk van het met jou afgesloten contract. In de bepalingen tref je de overeengekomen waardedeling aan. Dit kan nooit meer zijn dan 50%. Klik hier voor meer informatie hierover. 

Overlast
Wat moet ik doen als ik illegale praktijken constateer in mijn straat/wijk?

Strafbare feiten moet je melden bij de politie, zoals hennepteelt of drugshandel. Wij verzoeken je om deze gevallen ook aan Trudo door te geven via 040-23 59 888. Via dit nummer kun je ook onrechtmatig gebruik van de woning doorgeven, zoals illegale verhuur.

Waar kan ik met klachten terecht die zich bevinden in de openbare ruimte?

Klachten die betrekking hebben op de openbare ruimte, zoals kapotte straatverlichting en bestrating of rotzooi op straat, kun je melden bij de gemeente Eindhoven. 

Zonnepanelen
Op wat voor dak kunnen zonnepanelen worden aangebracht?

Zonnepanelen kunnen in principe op alle typen daken worden aangebracht. Als ze tussen het zuidoosten en zuidwesten gericht kunnen worden, leveren ze het meeste rendement op. Voor platte daken geldt een meerprijs omdat er dan een extra constructie moet worden gemaakt om de zonnepanelen in de juiste hoek te plaatsen.

Hebben zonnepanelen consequenties voor het energielabel van mijn woning?

Het energielabel geeft met klassen (A tot en met G) en kleuren (groen tot en met rood) aan hoe energie(on)zuinig jouw woning is. Energielabel A (donkergroen) is zeer zuinig, energielabel G (rood) is zeer onzuinig. Voor meer informatie op www.energielabel.nl. Als een woning over zonnepanelen beschikt, dan betekent het dat de jaarlijkse energiekosten lager zijn dan een reguliere woning en leidt dat tot een hoger energielabel.

Waarom zou ik kiezen voor zonne-energie?

De zon is een gratis energiebron. Door het daglicht dat op een zonnepaneel schijnt, wordt er elektriciteit opgewekt. Die elektriciteit wordt via een omvormer geschikt gemaakt voor gebruik in jouw woning. Goed voor het milieu én goed voor jouw portemonnee!

Waarom heb ik een omvormer nodig?

Zonnepanelen wekken gelijkstroom op, maar in woningen gebruiken we wisselstroom. Een omvormer zet die gelijkstroom om naar wisselstroom en pas dan kan de stroom het elektriciteitsnet in worden geleid.

Brengt de installatie veel rommel of overlast met zich mee?

Nee. De werkzaamheden vinden voornamelijk buiten jouw woning plaats, op het dak. Alleen voor het plaatsen van de omvormer en een slimme verbruiksmeter en het eventueel aanpassen van jouw groepenkast, moet de installateur binnen werken. De kabel die de stroom van de zonnepanelen naar de omvormer leidt, wordt door het dak gevoerd. Hiervoor wordt een gat geboord, dat uiteraard goed wordt afgedicht om lekkage te voorkomen. De omvormer wordt zo dicht mogelijk bij de zonnepanelen geplaatst, liefst op zolder.

Moet mijn dak opengemaakt worden voor de montage?

Nee. De montage gebeurt bovenop de bestaande dakbedekking.

Hoe lang is de installateur bezig?

De installateur heeft aan één werkdag voldoende om het hele systeem te installeren.

Krijg ik belastingvoordeel als ik zonnepanelen aanschaf?

Ja. Vanaf 1 januari 2023 hoef je geen btw te betalen voor zonnepanelen op woningen.

Moet ik mijn zonnepanelen ook onderhouden?

In de meeste gevallen niet. De panelen moeten natuurlijk schoon zijn om goed zonlicht op te kunnen vangen, maar omdat ze altijd schuin worden geplaatst (ook op een plat dak), spoelt vuil er bij een regenbui gewoon weer vanaf. Een jaarlijkse reiniging is alleen nodig als de panelen staan opgesteld in de buurt van een spoor, drukke snelwegen of onder de rook van zware industrie.

Hoe verreken ik mijn verbruik en opbrengst met het energiebedrijf?

Op een zonnige dag wek je meer energie op dan dat je verbruikt. De extra energie die je opwekt, wordt teruggestuurd op het elektriciteitsnet. Jouw verbruiksmeter loopt dan terug. 

Op een bewolkte/regenachtige dag verbruik je vaak meer stroom dan dat je kunt opwekken met de zonnepanelen. Dan loopt jouw verbruiksmeter op, omdat je dan gewone stroom afneemt bij jouw energieleverancier. 

Aan het einde van het jaar zal jouw energiebedrijf dat met jou verrekenen (salderen).

Moet ik van energiemaatschappij veranderen om gebruik te kunnen maken van dit aanbod?

Nee. Je hoeft niet van energiemaatschappij te veranderen als je dat niet wilt. Bij alle energiebedrijven kan de afgenomen stroom worden gecompenseerd door opgewekte zonnestroom.

Werken mijn elektrische apparaten wel goed op zonne-energie?

Ja. Er is geen enkel verschil met gewone energie van het energiebedrijf. De opgewekte energie wordt namelijk via een omvormer geschikt gemaakt voor jouw huishoudelijke apparatuur.

Zit ik zonder stroom als de zon niet schijnt?

Nee. Ook als het bewolkt is, produceren jouw panelen elektriciteit. ’s Avonds en ’s nachts verbruik je ‘gewone' energie van jouw energieleverancier, zoals je dat gewend bent. Op een zonnige dag wek je meer energie op dan dat je verbruikt. De extra energie die je opwekt, wordt teruggestuurd op het elektriciteitsnet. Jouw verbruiksmeter loopt dan terug. Aan het einde van het jaar zal jouw energiebedrijf dat met jou verrekenen (salderen).

Werken zonnepanelen wel in de winter?

Ja. Zonnepanelen werken niet alleen op fel zonlicht, maar ook op gewoon daglicht. Wolken houden maar een deel van het zonlicht tegen; anders zouden we op een bewolkte dag ook niets zien.

Heb ik een vergunning nodig voor zonnepanelen?

Nee. Alleen voor panelen op monumenten of op woningen binnen een beschermd stadsgezicht is een vergunning nodig.

Is zonne-energie veilig?

Alle producten zijn gecertificeerd, ook op het gebied van veiligheid. Daarmee zijn zonnepanelen net zo veilig als elk ander huishoudelijk elektrisch apparaat.

Zijn zonnepanelen verzekerd voor schade of diefstal?

Niet automatisch. Daarvoor moet je ze laten opnemen in jouw opstalverzekering.

Hoe lang gaan zonnepanelen mee?

De levensduur van zonnepanelen ligt momenteel op minimaal 25 jaar. Een systeem met zonnepanelen is onderhoudsarm. Een omvormer gaat zo’n 10 a 15 jaar mee.

Wat is het verschil tussen PV-panelen en zonnepanelen?

Er is geen verschil. Er wordt precies hetzelfde mee bedoeld. PV staat voor Photo Voltaïsch en dat is het proces waarbij zonlicht door zonnecellen wordt omgezet in gelijkstroom.

Waar kan ik nog meer extra informatie vinden?

Op de landelijke informatie website www.1miljoenzonnepanelen.nl vind je alle belangrijke informatie.

Heb ik toestemming nodig van Trudo voordat ik zonnepanelen aanschaf?

Nee, dat is niet nodig. We raden je aan om de werkzaamheden door een professioneel bedrijf uit te laten voeren, zodat de werkzaamheden kwalitatief goed en veilig uitgevoerd kunnen worden. Bewaar ook alle informatie, garantiebewijzen etc. goed, zodat je dat bij een terugkoop aan Trudo kunt overleggen

Mag ik meedoen aan een zonnepanelenproject, waarbij ik de zonnepanelen lease of een lening afsluit?

Dat mag, maar houd wel rekening met de looptijd van zo’n lening of leasecontract. Als je wilt verhuizen en de woning te koop aanbiedt aan Trudo, dan moeten de leningen en leasecontracten afbetaald zijn. Trudo neemt geen lopende leningen of contracten over bij terugkoop.

Op welke manier worden de zonnepanelen meegenomen in de waardedeling bij terugkoop?

In het koopcontract zijn afspraken gemaakt over de waardedeling tussen jou en Trudo bij een terugkoop. Een deel van de waardeontwikkeling blijft buiten de waardedeling en komt volledig aan jou toe. Het gaat dan om de zogenaamde ‘kwaliteitsverbeteringen’. Daaronder valt ook de waardevermeerdering die ontstaat door energiebesparende maatregelen. Het isoleren van jouw woning en het aanschaffen van zonnepanelen, mits kwalitatief goed en veilig, zijn hiervan een voorbeeld.

ABC levering
Wat is een ABC levering?

In de meeste gevallen zijn er bij de verkoop van een huis twee partijen betrokken: de verkoper en de koper. Bij een ABC levering is er nog een derde partij betrokken. Bij Slimmer Kopen® werkt dit als volgt:

A is de Slimme Koper die de woning terug wil verkopen aan Trudo
B is Trudo
C is de volgende koper, aan wie Trudo de woning doorverkoopt

A biedt de woning aan B te koop aan, zoals in het koopcontract omschreven staat. Wanneer B besluit om de woning terug te kopen, wordt er tussen A en B een terugkoopovereenkomst gesloten. Vanaf dat moment gaat B op zoek naar een volgende koper, C. Uiteraard vinden bezichtigingen, taxaties enzovoorts plaats in overleg met A. Bij het vinden van een koper sluiten B en C een koopovereenkomst. Er wordt een leverdatum afgesproken met A en C waarop de woning geleverd gaat worden. B speelt daarin geen rol meer, zij geeft dat recht door aan C. Daardoor wordt de woning door A notarieel geleverd aan C.

Wanneer kiest Trudo voor ABC levering?

In de meeste gevallen koopt Trudo de woning terug, zonder deze direct door te verkopen. U levert de woning dan aan Trudo.

In een enkel geval kan Trudo ervoor kiezen om toch voor ABC levering te gaan. Als dit op uw terugkoop van toepassing is, wordt u hierover vooraf aan de terugkoop uitgebreid geïnformeerd.

Koopt Trudo mijn woning nog wel terug?

In principe wel. We zeggen ‘in principe wel’, omdat er sprake is van een terugkooprecht en geen terugkoopplicht. Trudo heeft dus het recht om af te zien van terugkoop.

Moet de koper nu de overdrachtsbelasting betalen, in plaats van Trudo?

De overdrachtsbelasting wordt altijd betaald door de koper. Wanneer u de woning terug verkoopt en ook levert aan Trudo, betaalt Trudo de overdrachtsbelasting. Voor woningcorporaties geldt per 1 januari 2021 een tarief van 8% voor de overdrachtsbelasting.

Bij een ABC levering verkoopt Trudo de woning nog vóór de levering door aan een derde. Deze derde is dan de koper die de overdrachtsbelasting moet betalen. Natuurlijk betaalt deze niet het tarief dat voor Trudo geldt, maar het tarief dat voor de koper zelf geldt. Per 1 januari 2021 is dat 0% of 2%, afhankelijk van de situatie van de koper.

De terug verkoper en de koper ondervinden dus geen financieel nadeel van een ABC levering.

Als ik mijn woning terug verkoop via een ABC levering, krijg ik dan te maken met extra kosten?

Nee, u krijgt niet te maken met extra kosten. Houdt u er wel rekening mee dat een terugverkoop minimaal 3 maanden en maximaal 6 maanden duurt nadat u de terugkoopovereenkomst met Trudo heeft getekend.

Ik wil mijn woning terug verkopen, hoe ziet de medewerking aan een ABC levering er voor mij uit?

Wanneer Trudo uw woning via een ABC levering wil terugkopen, wordt u hierover geïnformeerd. U moet medewerking verlenen aan een ABC levering, dat is in het koopcontract met u afgesproken. Dit vragen wij dan van u:

Taxatie(s), bouwkundige keuring, inspecties en bezichtigingen vinden plaats terwijl u nog eigenaar bent van de woning, hieraan dient u uw medewerking te verlenen. Deze afspraken zullen tijdens kantooruren gepland worden, uiteraard in overleg met u.

De levering van de woning kan pas ingepland worden zodra er een nieuwe koper bekend is. Dit duurt minimaal 3 maanden en maximaal 6 maanden na het tekenen van de terugkoopovereenkomst, houdt daar dus rekening mee wanneer u de terugkoop opstart.

Een bijkomend voordeel: u kunt eventuele overnames aanbieden aan de nieuwe koper.